Hur vill folk genomföra betalningar och när?

foreningsinsamling-imagebild-mall.jpg

Att förstå sina supportrar och givare är nyckeln för att öka intäkterna till en kampanj – oavsett om det är en försäljningskampanj av säsongsbiljetter eller en insamlingskampanj.

Just därför satte vi oss ner med all den data vi hittills samlat in under 2016 och grävde fram några spännande grafer som hjälper oss att förstå våra givare och supportrar bättre.

Screen Shot 2016-09-01 at 10.56.59

De flesta väljer att använda kort för att betala. Om man lägger ihop både engångs- och månadsbetalningar så står kort för 46% av volymen. Vi lanserade vår Swish-lösning i april och det är betalalternativet som idag växer snabbast. Tillväxtgraden är nu hela 35% per månad.

Det som är tydligt att man behöver ha stöd för flera betallösningar för att kunna tillgodose alla supportrar och givares behov.

Screen Shot 2016-09-01 at 11.00.35

Bankgiro stor ut kraftigt som den betallösningen som får högsta snittbeloppet med kort som en tydlig tvåa.

Det som dock inte framgår i grafen är att beloppet för prenumerationsbetalningar endast är en delbetalning. Om en kortprenumeration stannar 12 månader så innebär det en intäkt på över 1 700 kr och via sms är motsvarande belopp 1 300 kr, vilket då skulle räknas det betalningsalternativ som ger näst högsta belopp och sms-prenumerationer får en tydlig tredjeplats.

Screen Shot 2016-09-01 at 11.21.24.png

 

Över dygnets 24 timmar är folk som mest aktiva på morgonen och precis efter vanlig arbetstid. Med det i åtanke så bör man genomföra marknadsaktiviteter strax innan dessa tider för att öka sannolikheten för betalningar.

Screen Shot 2016-09-01 at 11.19.24.png

 

De dagar som får flest betalningar är fredagar och onsdagar. Vi förespråkar att man bör genomför marknadsaktiviteter tisdag, onsdag, torsdag och fredag varje vecka under en kampanjperiod. Många behöver 5-6 påminnelser innan de faktiskt gör slag i saken och genomför en betalning.

Men om man måste välja två tillfällen så bör det vara på onsdag och fredag på morgonen eller strax innan arbetsdagens slut. Se även till att ha stöd får såväl kort-, swish-,  sms-och bankgiro-betalningar.

Hoppas detta har gett er bättre förståelse för hur våra kära givare och supportrar fungerar.

Hälsningar
Adam

 

 


2 reaktioner på ”Hur vill folk genomföra betalningar och när?

    1. Hej Gro!
      Detta är baserat på vår transaktionsvolym under första halvåret 2016 vilket omfattar ca 5000 transaktioner.

      Hälsningar
      Adam

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s