Föräldrarna samlade in 375 000 kr för att förlänga istiden

 

sk_hojden

Bandyklubben SK Höjden i Göteborg lyckats väl med sin insamling på Föreningsinsamling.se då de samlade in hela 375 500 kr. Trots föreningens relativa litenhet har insamlingen fått stor uppmärksamhet tack vare ett stort engagemang från föreningen och framförallt aktiva föräldrar som startat och drivit själva insamlingsarbetet via Föreningsinsamling.se.

TPR står för Tak På Ruddalens bandyplan och är även namnet på insamlingen. Ruddalen är ett fritidsområde nära Frölunda torg i Göteborg och där finns skrinnarbana, fotbollsplaner och en bandyplan utomhus. SK Höjden är en bandyklubb som har både junior- och seniorverksamhet. Herrarnas A-lag spelar i div 1 västra under säsongen 2015/2016. Ett tak kommer att förlänga säsongen samt utöka användningsområdena för bandyplanen markant till nytta för alla göteborgare.

Insamlingen startade i januari 2015 och redan i mars samma år hade 150 000 kr kommit in från 115 olika bidragsgivare. Målet var att till den 15 juni ha samlat in 500 000 kr. De nådde inte hela vägen men att nå 375 000 är mycket väl jobbat.

Varför gick TPR så bra?

  1. Insamlingen hade ett mycket bra och konkret syfte.
  2. De var ett engagerat gäng som tillsammans la upp en plan och jobbade mycket aktivt med att sprida insamlingen till deras målgrupp. De använde Facebook, epost, egna hemsidan, nyhetsbrev, fysiska lappar och skyltar, lokala medier, Twitter och Instagram.
  3. SK Höjden uppmanade medlemmar och andra att sprida länken till insamlingssidan efter bästa förmåga. Till slut fick politiker och massmedia upp ögonen för insamlingen. Några politiker berättade att de besökte sidan för att följa insamlingen.

Ett tak över bandyplanen skulle även gynna en bredare skridskoåkande allmänhet och därmed inte enbart föreningens medlemmar och aktiva. Det gör att insamlingen kan hitta bidragsgivare även bland icke-medlemmar. Bandyplanen och anläggningen kan ju användas av skridskoåkare från hela Göteborg och ett tak skulle gynna alla.

6 tips för hur man skapar en lyckad insamling

  1. Försök att samla ett gäng som tillsammans kan jobba med att sprida insamlingen. Engagera tränare, ledare och utövare så att de också sprider budskapet.
  2. Lägg upp en plan för hur ni ska marknadsföra insamlingen. Ha minst en aktivitet per vecka. Sprid insamlingen via:
    • Sociala medier såsom Twitter, Instagram och Facebook (använd gärna vår Facebook-event-funktion som automatiskt postar uppdateringar och gåvor).
    • Föreningens hemsida kan ha en banner eller en länk till insamlingssidan.
    • Skicka nyhetsbrev (skicka inte bara en gång utan påminn er målgrupp flera gånger)
    • Använd traditionella kanaler för att sprida insamlingen. Sätt upp lappar i matbutiken, på arbetsplatsen och på gymmet.
  3. Skriv uppdateringar på insamlingssidan och fyll den med nyheter som är relevanta för insamlingen (dessa postas automatiskt i Facebook-eventet och mejlas till tidigare givare).
  4. Engagera lokala företag att ge en gåva (de kan ladda upp sin logga och lägga in en länk till sin hemsida).
  5. Lägg även in gåvor som samlats in kontant eller som gått direkt till ert bankgiro-kontot på insamlingssidan med hjälp av Direkta Gåvor.
  6. Kontakta lokaltidningar och branschtidningar som gillar att skriva om spännande insamlingar.
Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s